Aardrijkskunde
 

 Introductie

 Klas 1

 Klas 2

 Klas 3

 Klas 4

 Klas 5

 Klas 6

 Nieuws

 Links

 

Op het Vechtdalcollege. Leerjaar 2.
 

 Hoofdstuk 5

Meer en meer Belgen combineren een reisje naar het buitenland met een spotgoedkope medische behandeling. Ze laten in Turkije hun tanden rechtzetten of in Tunesië hun buikje wegzuigen. Enkele Nederlandse websites geven tips. Een 'nieuwe' vorm van toerisme... de medische toerisme. Kijk hier en hier.

GEOQUEST: Bij dit hoofdstuk maken jullie een geoquest met als eindresultaat een videofilm. De geoquest vind je hier.

 Hoofdstuk 4 De natuur centraal

Paragraaf 2. In de winter rij je in het donker naar school, en 's zomers in het licht. Hoe komt dat? Kijk naar deze clip en je begrijpt het.

In de zomer gaan we lekker naar het zuiden op vakantie. Daar is het namelijk lekker warm, veel warmer dan bij ons. Maar hoe komt dat eigenlijk? Kijk hier.

Paragraaf 3. Als de weerman vertelt dat er een hogedrukgebied nadert, wordt iedereen blij. Het betekent namelijk dat er mooi weer aan komt. Maar hoe zit dat eigenlijk?  Bekijk het filmpje.

Als het waait in Nederland, komt de wind meestal uit het zuidwesten. In Midden-Amerika komt hij meestal uit het noordoosten. Als je wilt weten waarom dat is en hoe wind ontstaat, moet je deze clip bekijken.

De klimaten op aarde worden voor een belangrijk deel bepaald door de zeestromen. Dat komt doordat zeestromen warmte verplaatsen van het ene gebied naar het andere. Koud water brengen ze van het noorden naar het zuiden, en warm water van het zuiden naar het noorden. Hier een filmpje.

Paragraaf 4. Stel dat je 's zomers in zee zwemt. Dan is er een kans dat dat zwemwater later als regen op je hoofd valt. Hoe dat kan? Kijk naar deze clip.

Je denkt misschien: regen is regen. Als je nat wordt, baal je. Maar wist je dat er verschillende sóórten regen zijn? In Nederland hebben we meestal 'frontale regen', en in Brazilië 'stuwingsregen'. Bekijk het filmpje.

Hoe ontstaat regen eigenlijk? En hagel en sneeuw? En waarom valt er uit de ene wolk wél wat en uit de andere niet? Deze clip laat het je zien.

Paragraaf 6. oefeningen digitale les Köppen

opdrachten bij paragraaf 6

Paragraaf 7. En wat doen water, wind en ijs met het landschap? Hier een uitleg van de werking van ijs.
Paragraaf 8. Hier een paar filmpjes die de theorie rondom de platentektoniek nog eens uitleggen. De opbouw van de aarde en vukanen.

 Hoofdstuk 7 Werken in Nederland

Hier het werkblad: Werken in Nederland.

Werken in de Primaire sector? Kijk hier naar de veranderingen in de landbouw.  En kijk hier naar een filmpje over het werken in de visserij.

 Hoofdstuk 8 Landschappen

Paragraaf 1. Hoe ontstaat een ijstijd? Dit is hier te zien.
Paragraaf 2. Nederland staat bekend om het feit dat het helemaal plat is. Maar dat is niet helemaal waar. Er zijn in het midden van Nederland heuvels te vinden. Die zijn ontstaan in de IJstijd, toen er een dikke laag ijs over het land lag. Het vooruit glijdende ijs duwde in de dalen de zijkanten omhoog. Dat zijn de stuwwallen. Hoe ontstaan stuwwallen? Hoe herken je het gebied? En in de daaropvolgende ijstijd is dekzand afgezet. Hoe worden deze gebieden nu gebruikt? Zie hier. Dekzand is tegelijk met het löss afgezet. Hier een clip. Hier nog een filmpje over het ontstaan van de duinen.
Paragraaf 3. Hoe ontstaan de bochten in een rivier? Bekijk deze clip en ontdek hoe het zit! In het stuwwallenlandschap vind je veel verstuivingen. Kijk hier hoe ze zijn ontstaan tijdens het Holoceen. Tijdens het Holoceen is veel klei afgezet. Hier een filmpje over het ontstaan van zeeklei. Voor Hardenberg is de Vecht belangrijk. Hier een filmpje over het ontstaan van het rivierkleilandschap,  kenmerken van het rivierkleilandschap en overstromingen. Bij de Vecht vind je uiterwaarden. Hier een clip.
Paragraaf 6. In hoogveengebieden werd vroeger veel turf gestoken. Dat betekende dat de veenlaag er in mooie blokken werd uitgehaald en te drogen werd gelegd. Als de blokken droog waren, had je turf. En turf kon je gebruiken als brandstof. Bekijk de clip. Hier kenmerken van hoogveengebieden. Hier een filmpje hoe het hoogveenlandschap er nu uitziet.

In de 16e en 17e eeuw was er veel behoefte aan brandstof. Omdat gedroogd veen (turf) een goede brandstof is, zijn veel laagveengebieden afgegraven en opgebaggerd. Hierdoor ontstonden er grote plassen in die gebieden en bleef er te weinig landbouwgrond over. Molens moesten ervoor zorgen dat de gebieden weer droog werden gepompt. Bekijk de clip. Hier een filmpje over de gevolgen van deze ontginning.

Paragraaf 7. Om vraag 8 te maken is het handig om dit filmpje te bekijken.
Altijd handig! Een uitreksel van de leestekst. Leestekst Nederlands landschap

Extra opdrachten landschappen (1): Formulier rivierkleilandschap, Formulier opdrachten duinlandschap, Formulier zeekleilandschap , Formulier krijt-lösslandschap, Formulier opdrachten krijt-lösslandschap, Formulier veenlandschap, Formulier opdrachten hoogveenlandschap, Formulier opdrachten laagveenlandschap, Formulier zandlandschap, Formulier ijstijden-opdracht, Formulier Platentektoniek

Extra opdrachten landschappen (2): Elke dag op weg naar school fietsen we door het Nederlandse landschap. Meestal zonder er bij stil te staan dat dit landschap al heel erg oud is en dat er een hele geschiedenis aan vooraf is gegaan voordat het er zo uit zag zoals het dat nu doet. We kunnen Nederland verdelen in zes landschappen. Kijk hier voor de tekst en de opdrachten.

Veldwerk: Bij dit hoofdstuk doen we veldwerk. We gaan kijken wat we zien en daardoor verklaren in Hardenberg. Bij dit veldwerk hoort een formulier. Print deze uit en neem het mee met het veldwerk. Oooh ja... KOM OP JE FIETS OP SCHOOL!

 Hoofdstuk 9 Landelijke en stedelijke gebieden

Bestemmingsplan: Bij dit hoofdstuk gaan jullie een wijk ontwerpen. Jullie docent heeft een kaart waarin je de wijk kunt ontwerpen. Maar je mag ook de digitale versie maken....

Een kind kan de was doen met dit eenvoudige 3D tekenprogramma.

Werkt behoorlijk intuďtief en geeft leuke resultaten. Maak zo een 3D wijk! Er is zelfs een mogelijkheid om je zelfgebouwde 3D object in Google Earth te plaatsen. Op de website zijn handleidingen te vinden.

Altijd handig! Een uitreksel van de leestekst. Leestekst Landelijke en stedelijke gebieden.

Extra opdrachten Landelijke en stedelijke gebieden: Formulier atlasvragen verstedelijking, Formulier Los Angeles, Formulier De opbouw van een stad

 Hoofdstuk 11 Mens en milieu

Extra opdrachten Mens en Milieu: Formulier tropisch regenwoud, Formulier Camarque, Formulier Klimaatverandering Antarctica, Formulier Klimaatverandering Bangladesh, Formulier Landbouw Oezbekistan
Webquest AL GORE: Het klimaat en de veranderingen gaan iedereen aan.....dus ook jou!
Heb je een mening en wil je die niet onder stoelen of banken steken, maak er dan een filmpje over.
TIP: Movie Maker zit op elke pc met Windows en kun je gebruiken. Klik hier voor de site.